Fufu en spiderwoman - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Marlous Gerritsen - WaarBenJij.nu Fufu en spiderwoman - Reisverslag uit Nkoranza, Ghana van Marlous Gerritsen - WaarBenJij.nu

Fufu en spiderwoman

Door: Marlous

Blijf op de hoogte en volg Marlous

21 Februari 2014 | Ghana, Nkoranza

Esther, een caregiver, heeft deze week Fufu (heavy food) voor ons gemaakt. De fufu is een plakkerige deegbal van plantain, casave/yam wat in een soepje ligt. Hoe te eten: Je moet met je hand een stukje van de fufu afhalen en dat in de soep dopen, niet kauwen maar doorslikken! Heel vreemd omdat we in Nederland geen enkel gerecht met deze structuur hebben en eigenlijk kauwen we op ons meeste eten! Een bijzondere ervaring en erg leuk dat Esther het speciaal voor ons gemaakt had. Ik denk als je dit vaker eet dat je er aan gewend raakt en dat het ook erg lekker kan zijn. We zaten nu de hele avond met een steen in onze maag…

Op zondag zijn we met Diana en Thomas naar de katholieke kerk geweest. De kerk zat helemaal vol, iedereen zingt mee en er zijn momenten dat je naar voren mag komen om te dansen. De tweede collecte was erg grappig. De mensen die op een zondag geboren waren mochten als eerste de kerk uit gaan. Ze kwamen vervolgens weer dansend de kerk in en doneerden geld. Daarna waren de maandag mensen aan de beurt, en zo verder… Op het einde werd er bekend gemaakt welke dag er het meeste geld had opgehaald. Plaats 1-7 werd bekend gemaakt met veel gelach, geklap en gejoel. Bijzondere ervaring om mee te doen aan een wedstrijd met geld doneren. Helaas was er op mijn dag, dinsdag, niet veel binnen gehaald, omdat er niet zoveel mensen op deze dag geboren waren… Oneerlijk!! Het was leuk om te zien dat iedereen zondagse kleding aan had. Na de kerk hebben we nog een officiële foto gemaakt!

Deze week lag er een dode vleermuis, van het type flying dog, bij ons vrijwilligershuis. Omdat hij nog vers was hebben we de man van de poort gevraagd om hem op te halen. Hij houdt namelijk van gebakken vleermuis, vooral de vleugels schijnen erg knapperig te zijn! We hebben hem erg blij gemaakt. Hij zou hem die middag op het vuur gooien en heerlijk opeten! Eet smakelijk!

Marloes, onze medevrijwilliger, heeft deze week verschrikkelijk nieuws gekregen. Haar vriendin Anne,is omgekomen bij een busongeluk in de Filippijnen. Niet te bevatten, confronterend! Het leven kan zomaar afgelopen zijn. Volg je hart en probeer je dromen uit te laten komen!

Deze week heb ik weer samen met Marloes filmpjes gemaakt van de behandeling van Joel, James en Ama Lekma. Met James en Joel: traplopen, van zit naar stand vanaf een bankje, lopen met en zonder rollator. Ze oefenen leuk met elkaar en ze gaan ook zeker voor uit! Met Ama Lekma ben ik nog steeds het grijpen aan het oefenen. Leuk om te zien dat ze rustiger is, meer lacht en meer verschillende bewegingen van armen en benen laat zien. We hebben ook een super schattig filmpje gemaakt van de high five, boks en kiss met Joel en James!

Marianne is terug op PCC, nu met haar vader! Ze vinden beiden vleermuizen en hagedissen schattig. Ook met slangen hebben ze geen problemen. Maar voor spinnen en andere rare insecten, zoals vliegende torren, zijn ze erg bang! Omdat de vader van Marianne dat zo duidelijk liet blijken heb ik al snel Marianne geappt dat er een spin op mijn kamer zat. Ze kwam met haar vader langs en ze deed net alsof er een vleermuis in mijn kamer zat. Toen haar vader de spin zag gingen zijn haren op zijn armen recht overeind staan. Vanaf die tijd ben ik de spiderwoman! De vader van Marianne heeft me sinds deze dag elke dag meerdere keren bedreigd met de zin: als je een spin in mijn wc stopt of me bang maakt met een spin dan neem ik je mee naar het middelpunt van pcc, leg ik je op mijn schoot met de billen bloot en dan geef ik je een pak slaag zodat heel pcc het kan zien. Wordt vervolgd…

  • 22 Februari 2014 - 07:54

    :

    Terwijl ze thuis toch wel eens ruzie maken over de eerste reactie op je verhaal, heb ik hier toch zonder moeite de eeerste reactie kunnen plaatsen.
    Jammer dat we samen niet meer om 6u in de ochtend plannetjes kunnen smeden via de app over spinnen vangen ;).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlous

Actief sinds 18 Okt. 2013
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 17161

Voorgaande reizen:

01 December 2013 - 01 Maart 2014

Vrijwilligerswerk Ghana

18 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: